Alle klantcases
22 april 2021

Verkoopgoeroes succesvol met ‘kindvriendelijk’ platform

Na jarenlang ‘gehannes’ met systemen van leveranciers gooit Verkoopgoeroes eigenaar Maxim van Dam in het voorjaar van 2020 het roer om. Op aanraden van een bevriende concullega besluit hij met zijn 35 zelfstandige verkopers over te stappen naar Salesdock. Wij, Guido (content marketeer) en Suzanne (UX designer), gingen langs in het nieuwe kantoor in Hilversum om Maxim en zijn collega’s live te zien werken met Salesdock en ze te vragen hoe het bevalt. Toen we aankwamen waren de verhuisdozen net uitgepakt en rook het er naar nieuwe vloerbedekking.

Zodra je bij Verkoopgoeroes binnenkomt verdubbelt je energielevel binnen enkele seconden. De diverse club met veelal jonge verkopers verwelkomen je in een sfeer waar je de ambitie voelt branden. Op de muur prijken foto’s van trotse verkopers van de maand. Successen worden hier niet onder een calvinistisch tapijt geveegd. Als hier al een maaiveld is, hoef je er niet bang voor te zijn er bovenuit te steken, graag zelfs. Tijdens onze gesprekken blijken de aanwezigen een hecht team met vriendelijke, goedlachse verkopers die met passie vertellen over hun vak.

Concullega

Hoe de samenwerking tot stand kwam

Begin 2020 sprak Maxim tegen een bevriende concullega zijn frustraties uit over systemen van leveranciers en de omslachtige administratie. “Hij liet mij direct zien dat zijn bedrijf tegenwoordig werkt met Salesdock. Ik was direct overtuigd en heb nog dezelfde dag contact opgenomen met Mark Hekkelman (CEO van Salesdock).” Het klikte tussen de twee ondernemers en het duurde niet lang voordat de Salesdock omgeving van Verkoopgoeroes was ingericht. “Nog geen seconde spijt van gehad”, lacht Maxim ons toe.

SEPA Green werkt met agentschappen die contracten afsluiten met de klanten. Een werkwijze die volgens Berntzen aansluit bij de persoonlijke aanpak die ze nastreven. “Onze klanten sluiten het contract af met de agent. En dat is iemand die ze vertrouwen. Iemand waarbij ze terechtkunnen als er problemen zouden zijn”. In de loop van de jaren werd het verkoopnetwerk groter en groter. Marco Vink: “Aan het begin waren we blij met elk contract dat binnenkwam. Maatwerk? Geen probleem! Eigenlijk zijn we zo blijven werken, maar op den duur kwamen we onszelf tegen. Maatwerk voor 30 klanten is heel iets anders dan voor 1000 klanten.”


De zelfstandige agenten leverden contracten af met een ‘natte handtekening’,die vervolgens overgetikt werden om in het systeem te worden verwerkt. “Nogal analoog en niet meer van deze tijd”, lacht Berntzen. Backoffice medewerker Bryan ter Braack werkte zich een slag in de rondte om alle individuele afspraken handmatig te verwerken. Vink: “Het aantal klanten nam toe en de omzetten bleven stijgen met contracten met positieve marges. Geen in beton gegoten contracten, geen stilzwijgende verlengingen of andere paarse krokodillen. We merkten dat het werd gewaardeerd door onze klanten”. Toch kwam het besef dat er zaken gestandaardiseerd en gedigitaliseerd moesten gaan worden om gezond te blijven groeien. Het succes kan een valkuil worden en dat zagen ze, nuchter als ze zijn, gelukkig op tijd in.

De groene energieleverancier ging op zoek naar een passende oplossing waarmee processen efficiënter verliepen. “Voor ons was het cruciaal dat we bij een nieuw systeem geen concessies hoefden te doen aan onze flexibiliteit en persoonlijke aanpak”, legt Berntzen de uitdaging uit. Ter Braack: “Bij de meeste systemen die we onderzocht hebben, moesten we te veel concessies doen aan onze werkwijze. Een duivels dilemma, aangezien het aan de andere kant simpelweg niet langer behapbaar was om alles te te blijven doen zoals we deden.”

Oplossing

Efficiënt maatwerk leveren

Tijdens de zoektocht naar een geschikt platform kruisten de wegen van Theo Berntzen met Mark Hekkelman, één van de oprichters van Salesdock. “Op dat moment stond Salesdock echt nog in de kinderschoenen”, vertelt Theo, “maar toen wij elkaar spraken was mijn interesse direct gewekt. Hij leek precies te begrijpen wat wij zochten.” Hoewel het bestaan van Salesdock nog pril was, had SEPA Green het vertrouwen om in zee te gaan met deze softwareleverancier uit dezelfde regio. “Er was direct een klik met Salesdock: zaken doen op basis van wederzijds vertrouwen. Eerlijk en betrokken”.

“Als ik zelf een salesplatform zou ontwikkelen dan had ik hem precies gemaakt zoals Salesdock is. Het maakt verkopen makkelijker en de processen efficiënter. Onze managers hebben nu meer tijd om medewerkers te coachen op verkoop-skills in plaats van ondersteuning te bieden met administratieve rompslomp, en dat loont.”
Anton Zaritskyy, mede-eigenaar WeCall

De twee partijen zijn intensief aan de slag gegaan om de gewenste digitaliserings- en professionaliseringsslag te maken binnen de unieke en persoonlijke werkwijze van SEPA Green. In kleine stappen zijn de processen gedigitaliseerd en gingen de verkopers over op het systeem. “De agentschappen maken nu vanuit Salesdock eenvoudig mooie offertes aan, die de klant digitaal kan ondertekenen”, vertelt Berntzen over de oplossing. Vink vult aan: “Als de klant akkoord gaat dan wordt alles automatisch via Salesdock verwerkt in onze energie systeem KAS van EABO”. Het staat de agenten vrij om zelf de offerte binnen afgestemde kaders aan te passen. “Zo blijven we maatwerk bieden zonder dat we alles handmatig hoeven te controleren en in te voeren”, vult Vink aan.

Resultaten

Samen groeien

Berntzen merkt wel dat hij de agenten moet ‘opvoeden’ om Salesdock volledig te benutten. “Doordat wij met externe verkopers werken, is het niet makkelijk om iedereen in één keer mee te krijgen in de nieuwe werkwijze. Het zijn over het algemeen toppers, maar sommigen zijn nog van de oude stempel. We willen ze ook niets geforceerd opleggen natuurlijk.” Gelukkig krijgt hij vooral veel positieve reacties op het nieuwe platform. “De meeste agenten zijn heel erg blij met het nieuwe systeem. We hebben het ze nog makkelijker gemaakt om onze contracten te verkopen.” “En we hebben het onszelf makkelijker gemaakt om alles te verwerken”, vult ter Braack droogjes aan. In de periode waarin SEPA Green instapte, was Salesdock nog volop in ontwikkeling. Vink vertelt dat er goed geluisterd wordt naar de wensen van SEPA. “Ik heb echt het gevoel dat we samen zijn gegroeid. Salesdock wordt steeds beter en geavanceerder, zoals bijvoorbeeld de Energie Flex Flow waarmee veel partijen nu slim samenwerken. Wij kunnen mede dankzij Salesdock gezond blijven groeien”.

Verder lezen

Meer cases

Volg ons ook op LinkedIn
Nieuwsbrief
Mis nooit het laatste nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
🇳🇱
NL
14:28
🇮🇳
IN
18:58

© 2022 Salesdock | Privacy policy