De markt van duurzame energie heeft een imagoprobleem. Veel mensen haken af omdat ze denken dat het te duur en te complex is. Het verkopen van producten als warmtepompen en zonnepanelen is vaak maatwerk. Wijnand Wieles van Saman Groep spant zich in om duurzame energie voor iedereen bereikbaar te maken. En dat gaat niet alleen over prijzen, maar ook over begrijpelijke informatie en âsmoothâ verkoopprocessen. In Salesdock vond Wijnand een metgezel in zijn groene missie.
Vorig jaar kwam Wijnand tijdens zijn sabbatical op het idee om warmtepompen te verhuren. âWarmtepompen lijken voor veel mensen een onhaalbare investeringâ, legt Wijnand uit, âterwijl ze bij uitstek geschikt zijn om huishoudens te verduurzamen. Door verhuur is het ook bereikbaar voor mensen met een minder grote spaarpot.â Hij werkte zijn idee verder uit en kwam in contact met Saman Groep, een bekende speler op het gebied van duurzame energie. Er was direct een klik, al snel kwam hij bij Saman Groep in dienst om zijn idee te realiseren. Binnen een paar maanden groeide zijn verantwoordelijkheden, wat resulteerde in een rol als manager marketing & verkoop van alle proposities. Zijn doel blijft hetzelfde: âduurzaamheid voor iedereen bereikbaar makenâ.
Bereikbaarheid gaat verder dan de prijs
Het bereikbaar maken van duurzame energie beperkt zich volgens Wijnand niet tot de prijs. âNatuurlijk moet duurzame energie betaalbaar zijn om zoveel mogelijk mensen mee te krijgen, maar het is minstens zo belangrijk om de informatie toegankelijk te makenâ. Het pak papier met allerlei technische details die mensen als offerte kregen wanneer ze een warmtepomp overwogen, was hem een doorn in het oog. âEen offerte moet een verhaal vertellen. De lezer moet het direct begrijpen en enthousiast wordenâ, stelt Wijnand. Hij contacteerde Salesdock en legde zijn ambities en plannen voor. Mark Hekkelman, mede-oprichter en CEO van Salesdock, herinnert zich het eerste gesprek met Wijnand nog goed: âSaman Groep meldde zich met de insteek om van een âtechnisch productâ een marketingverhaal te maken. Het aankoopproces moest een echte customer journey wordenâ.
De eerste stappen
Direct bij de eerste gesprekken bleek Salesdock Wijnands visie te delen. Verschillende keren trokken Mark, Nick en Suzanne vanuit Enschede naar de Zeeuwse burelen van Saman Groep. Nick verdiepte zich in de technische aspecten van de commerciĂ«le processen en Suzanne stortte zich op het ontwerp van een offerte met het juiste verhaal. âDe uitdaging is om met slimme rekenmodellen beperkte data om te zetten in goed advies op een mooie en makkelijk te accepteren offerteâ, licht Wijnand toe. De partijen gingen samen aan de slag. Op het moment van schrijven (oktober â22) zijn de offertes voor de verhuur van warmtepompen, zonnepanelen en cv-ketels twee maanden live. Klanten ontvangen nu een digitale offerte met begrijpelijke en aantrekkelijke informatie.
De eerste resultaten
âDe klanten reageren positiefâ, vertelt Wijnand, âde conversie is hartstikke goedâ. Ook merkt Wijnand dat de meetbaarheid toeneemt, waardoor hij nieuwe kansen blijft zien om het proces te verbeteren. âOnze adviseurs zijn ook enthousiast. Het maakt hun werk makkelijker en leuker.â Mark: âSalesdock is al jaren actief om verkopen leuk en makkelijk te maken: de sales journey. In deze samenwerking ontmoetten twee werelden elkaar: de sales journey Ă©n de customer journeyâ.
Duurzame synergie
De samenwerking verloopt uitstekend, volgens Wijnand: âSalesdock is een echte hands-on club. Ze begrijpen de materie door hun ervaring in de energie. Bovendien weten ze hoe verkopers werken. Ze staan open voor nieuwe ideeĂ«n en brengen zelf ook ideeĂ«n aan. Er is inbreng van beide kanten. Het is een mooie synergie.â Mark onderschrijft Wijnands woorden: âSalesdock helpt Saman Groep door traditionele markten, die vaak nog gedomineerd worden door technische installatiebedrijven die niet altijd de taal van de klant spreken, te digitaliseren en in een gebruiksvriendelijk en mooi jasje te steken. Andersom hebben wij dankzij de input van Samen Groep ons platform verder kunnen ontwikkelen.â
De toekomst
De samenwerking begon met het ontwikkelen van een Ă©cht mooie customer journey voor de verhuur-proposities van Saman Groep. Mark verheugt zich op de verdere samenwerking: âSaman Groep is een mooi voorbeeld van een nieuw type klant binnen Salesdock: een partij die zelf verkoopt en installeert. We hebben samen iets unieks en moois ontwikkeld.â De samenwerking bevalt beide partijen zo goed dat deze in 2023 verder uitgebouwd wordt. Mark: âHet doel is om een hele mooie leadfunnel tool voor de consument te ontwikkelen en alle stappen in het salesproces, inclusief after-sales, op Ă©Ă©n plek te zetten: de SalesCRM.â Stap voor stap wordt de verkoop van alle producten, zowel huur als verkoop, vanuit Salesdock mogelijk gemaakt. Ook Wijnand ziet de toekomst zonnig in: âMet Salesdock zetten wij belangrijke stappen om duurzaamheid voor iedereen bereikbaar te maken. En daar is het ons om te doen.â