VodafoneZiggo was in 2019 de âlaunching customerâ van Salesdock Outside. De agents die dagelijks buiten op pad zijn, maken daar met veel enthousiasme gebruik van. Inmiddels is de samenwerking uitgebreid en zetten ook andere afdelingen binnen VodafoneZiggo Salesdock in. We spraken met Jouke Koedijker, Salesmanager van het Outdoor Experience Team.
Jouke is verantwoordelijk voor het Outdoor Experience Team van VodafoneZiggo. Zijn team bestaat uit een netwerk van partners en richt zich op door-to-door en high traffic sales. Bij dat laatste moet je denken aan verkoop op evenementen en drukke locaties. Sinds de fusie in 2017 is VodafoneZiggo Ă©Ă©n bedrijf, met verschillende merken en proposities. In 2019 kwam Jouke in contact met Salesdock, dat toen nog in de opstartfase zat en vooral werd ingezet voor telesales.
Hoe de samenwerking begon
âHet systeem waar we mee werkten was eigenlijk een gedigitaliseerde looplijst. Daarom onderzocht ik wat er op de markt was.â Tijdens zijn verkenning kwam Jouke in contact met Mark Hekkelman, mede-eigenaar van Salesdock. Jouke: âIk kreeg de tip om eens koffie te gaan drinken met Mark. En dat klikte direct. Het sprak mij aan dat hij mijn kanaal heel goed kent en begrijpt hoe ik wil verkopenâ.
âSalesdock had nog niet eens een eigen kantoorruimte toen ze met elkaar in contact kwamenâ, vertelt Jouke lachend. Dat Salesdock op dat moment nog in de kinderschoenen stond, zag Jouke juist als voordeel. âDat Salesdock Outside nog aan het begin stond, maakte dat we ons in de ontwikkeling van het product konden mengen. Ik heb in het begin vele uren met Nick ten Cate, CTO en Mark gebrainstormd om tot het ideale plaatje te komen. En dat is zeer aardig geluktâ.
Om te zorgen dat Salesdock Outside zo goed mogelijk aansluit bij het gedrag van de verkopers in het veld, is er in de designfase ook veel gebruikgemaakt van de expertise van VodafoneZiggo en haar salespartners. Salesdock UI/UX designer Suzanne liep mee om de user experience in de praktijk te testen. Zo werden de wensen van de dagelijkse gebruiks tot in detail meegenomen in de (gezamenlijke) productontwikkeling.
De oplossing
Het resultaat, Salesdock Outside, stemt Jouke tevreden. âAgents bezoeken de adressen nu op een efficiĂ«nte manier, de looproutes zitten goed in elkaar. Ze hebben inzicht in de status van de adressen en ook de opvolging is makkelijker gemaakt.â Hij krijgt dan ook veel enthousiaste reacties van de partners in het veld. Zelf profiteert hij van meer inzicht door de automatische rapportage en kan hij zien wie wanneer waar is.
Informele samenwerking
Jouke werkt prettig samen met Salesdock. âDe onderlinge sfeer is heel informeel. De cultuur van Salesdock is heel relaxed, maar wel heel erg gefocust en vooruitstrevend. Ze willen constant vernieuwen. Vaak wanneer ik een verzoek of idee heb, blijken ze er al lang aan te werken.â Hij komt ook graag langs in Enschede. âVoor iedereen die
hun mooie nieuwe kantoor bezoekt: plan je bezoek rond lunchtijd en vraag om een broodje kip, daar ga je geen spijt van krijgenâ, lacht de salesmanager.
âAgents kunnen zich dankzij Salesdock richten op hun kerntaak: aandacht geven aan de klant. En dat zien we terug in de resultaten.â
Jouke Koedijker, VodafoneZiggo
Goed systeem leidt tot betere resultaten
De belangrijkste opbrengst van het werken met Salesdock is dat de verkopers nu meer tijd en aandacht voor de klant hebben. âAls een agent zijn aandacht 100% op de klant kan richten, luistert hij beter waardoor de klant beter begrepen en geholpen wordt. Dat gaat heel moeilijk als je stoeit met het systeem. Agents kunnen zich dankzij Salesdock richten op hun kerntaak: aandacht geven aan de klant. En dat zien we terug in de resultaten.â
Verbreding
Meerdere verkooporganisaties die al klant waren van Salesdock, zijn ook verkooppartner van VodafoneZiggo geworden. âDoor het ecosysteem van Salesdock groeit het aantal verkopers en dan geldt de simpele rekensom: hoe meer verkopers hoe meer verkopenâ, legt Jouke uit. Naast door-2-door, zijn VodafoneZiggo en Salesdock sinds begin 2023 de samenwerking aan het verbreden tot andere activiteiten, zoals high traffic sales en service aan huis bezoeken.
âHierin staat wederom centraal: hoe zorgen we dat onze service agents en verkopers maximale aandacht geven aan de klant en kunnen we als VodafoneZiggo nog beter onze klanten op het juiste moment en de juiste plek te woord staanâ, aldus Jouke.
Met andere woorden: VodafoneZiggo en Salesdock blijven samen iedere dag op zoek naar slimme verbeteringen om de agents nĂłg meer gemak te bieden.