Alle klantcases
16 december 2021

Andy de Bondt van OAP introduceert Salesdock in België

Het Onafhankelijk Adviesplatform (OAP) was de eerste Belgische organisatie die Salesdock gebruikt. Ondernemer Andy de Bondt begon zo’n tien jaar geleden aan zijn missie om onafhankelijk energieadvies te geven aan Vlaamse klanten. Na jaren van groei en het uitbreiden van zijn netwerk, ging hij opzoek naar een platform van waaruit hij efficiënt en schaalbaar kon samenwerken. Met Salesdock vond hij de gewenste oplossing om de professionalisering van zijn organisatie in een stroomversnelling te krijgen. Steeds meer klanten profiteren van onafhankelijk advies en het aanbod van OAP breidt met rasse schreden uit met onder meer zonnepanelen en laadpalen. Inmiddels reiken de vleugels van OAP ook buiten Vlaanderen en plukken de eerste Franstalige Belgen de vruchten van het onafhankelijke energieadvies.

Andy de Bondt heeft een druk bestaan als ondernemer en vader van vijf kinderen. In zijn jaren als accountmanager in de energiemarkt zag Andy wat hij noemt ‘hit and run praktijken’ om zich heen. “Veel energieverkopers werden gedreven door commissies. Niet de beste oplossing voor de klant, maar de lucratiefste deal voor de verkoper werd gepresenteerd als de beste oplossing.” Na het sluiten van het contract, was er geen contact meer met de klanten. Deze werkwijze stond hem tegen en daarom ontwikkelde Andy vanuit zijn zolderkamer zelf een platform. Zo ontstond OAP. Inmiddels zijn we bijna tien jaar verder en kunnen we spreken van een daverend succes. Waar Andy aan het begin alles zelf deed, heeft hij inmiddels een compleet team en werkt hij samen met talloze partners om zijn idealen te verwezenlijken.

Succes leidt tot nieuwe uitdagingen
De klanten van OAP krijgen onafhankelijk advies over het aanbod van verschillende leveranciers. “Ons uitgangspunt is altijd: zou ik zelf dit contract tekenen? We letten daarbij niet alleen op de prijs, maar ook de prestaties en de service van de leverancier”. Als zich toch problemen voordoen, zijn adviseurs van OAP altijd bereid te helpen, ‘hit and run’ praktijken zijn dus niet aan de orde. Ieder jaar krijgen de klanten energieadvies, waardoor ze altijd gebakken zitten. De contacten verliepen vanuit een callcenter, van waaruit er afspraken werden gemaakt voor een accountmanager die langs kwam voor het advies en het afsluiten van contracten. Door de schaalvergroting en de uitbreiding van het aanbod met onder meer slimme energiemeters, werd het voor Andy steeds intensiever om het overzicht te behouden en de processen in goede banen te leiden. In zijn zoektocht naar een oplossing om deze uitdagingen het hoofd te bieden, kwam hij in contact met Salesdock.
De gedroomde oplossing
Eind 2020 zag Andy een demo van Salesdock. “Ik was onder de indruk, het werkte allemaal zo simpel!” Er waren een paar kleine aanpassingen nodig om Salesdock ook voor de Belgische energiemarkt geschikt te maken. Al snel was alles ingericht en profiteerde Andy van de voordelen. Op dat moment verschenen Nederlandse verkooppartijen op de Belgische energiemarkt, verjaagd door de aangescherpte telecomwet. “De Nederlandse outbound partijen waren al gewend om met Salesdock te werken en konden direct aanhaken.” Het verkoopnetwerk van OAP breidde hierdoor enorm uit en Andy was in zijn nopjes over hoe makkelijk alles werkte. “Ik kan nu alles zelf aanpassen en monitoren met ‘al la minute’ inzicht. Dankzij de api’s werkt het Salesdock overschrijdend”, doelt Andy op integraties met systemen als Steam en zijn CRM.
Stroomversnelling
Door het gebruik van Salesdock heeft OAP een behoorlijke professionaliseringsslag gemaakt. “De bezoeken van accountmanagers zijn niet meer nodig, alle processen verlopen nu digitaal. Direct sales is hierdoor mogelijk en bovendien verloopt de opvolging nu ook via hetzelfde platform.” Andy heeft hiermee de processen niet alleen efficiënter en inzichtelijker gemaakt, het biedt hem ook nog nieuwe kansen. “We sluiten nu steeds meer saleskanalen aan en dat allemaal vanuit hetzelfde systeem.” Naast telefonische verkoop werkt Andy ook hard aan online sales om het zijn klanten nog makkelijker te maken. Daarnaast breidt het aanbod van OAP steeds verder uit met producten die de energiekosten van de klanten nog verder drukken. “We hadden al slimme meters waardoor onze klanten zagen hoe ze energie konden besparen, maar inmiddels werken we ook samen met partners voor zonnepanelen.” We mogen concluderen dat de professionalisering van OAP in de gewenste stroomversnelling is geraakt.
Toekomst
Andy is niet van plan om rustig achterover te leunen nu hij meer grip heeft op de processen, integendeel. “We blijven ons netwerk uitbreiden met nieuwe partners en voegen nieuwe producten toe, zoals laadpalen.” Ook wordt er achter de schermen hard gewerkt om de doelgroep van OAP uit te breiden. “Salesdock biedt ook de mogelijkheid om tussen verschillende talen te schakelen. We zijn druk bezig om de offertes en contracten te vertalen.” OAP blijft inzetten op automatiseren, opschalen en verbreden. Maar altijd blijft voor Andy één ding als een (laad)paal boven water: “de klant staat centraal”.

Verder lezen

Meer cases

Volg ons ook op LinkedIn
Nieuwsbrief
Mis nooit het laatste nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
🇳🇱
NL
04:09
🇮🇳
IN
07:39

© 2021 Salesdock | Privacy policy