strings.skip_to_content
Alle klantcases
28 juni 2023

ENGIE gaat met Salesdock voor duurzaamheid en kwaliteit

Het welbekende ENGIE is gespecialiseerd in de productie, onderhoud en distributie van elektriciteit en aardgas. Dat doet het bedrijf niet onverdienstelijk, aangezien het zich ‘s werelds grootste nutsbedrijf mag noemen. Sinds 2023 maken klantadviseurs van ENGIE gebruik van Salesdock. We spraken met Martijn Hoogeveen, Senior Channel Manager Marketing & Sales en met Martijs van Schie, Medewerker Sales, over de samenwerking met Salesdock en de duurzame ambities van ENGIE.

Het was begin 2021 toen Martijn in contact kwam met Salesdock. "Vanuit mijn rol als Channel Manager spreek ik met allerlei externe partijen die commerciële activiteiten voor ons doen. Salesdock werd veel genoemd door onze partners, maar wij gebruikten het nog niet. Toen ben ik eens een kop koffie gaan drinken met Mark, één van eigenaren van Salesdock”, vertelt de channel manager. Het klikte direct en het duurde dan ook niet lang voordat de samenwerking van start ging.

Groene ambities
ENGIE heeft de ambitie om de energietransitie te versnellen. “Ons doel is om in 2045 geen CO2 meer uit te stoten”, stelt Martijn. “Om klanten te ondersteunen bij het vergroenen, wordt de adviserende rol van verkopers steeds belangrijker. Bij de verkoop van duurzame energie is meer advies nodig, bijvoorbeeld over zonnepanelen en laadpalen.” Daarom is het essentieel dat zowel interne als externe adviseurs toegang hebben tot de juiste informatie.
Succesvolle transitie
De samenwerking begon in 2021 met het faciliteren van het externe partnerkanaal. In het najaar van 2022 werden ook de interne afdelingen overgezet naar Salesdock. Tegelijkertijd werden de achterliggende systemen en orderprocessen gekoppeld en geïntegreerd. Deze transitie is in februari 2023 succesvol afgerond.

“Wat mij het meest aansprak, was de flexibiliteit van Salesdock”, vertelt Martijn over zijn eerste indruk. Zijn collega Martijs, die intensief met Salesdock optrok tijdens de implementatie, deelt deze ervaring. “De samenwerking is gewoon heel prettig. Wanneer ik ergens tegenaan loop, komen ze vaak met een betere oplossing dan ik zelf had bedacht. Ze denken echt goed mee.”
De klant profiteert
“Waar we voorheen met verschillende systemen werkten, komt alles bij ENGIE nu samen op één centrale plaats; Salesdock”, aldus Martijn. “Het is voor adviseurs eenvoudiger om verschillende proposities en producten aan te bieden. Daardoor profiteren onze klanten van het juiste advies en aanbod om te verduurzamen en te besparen. Bovendien zorgt de geautomatiseerde werkwijze ervoor dat de kans op menselijke fouten kleiner is.”

Martijn vervolgt: "We hebben nu volledige controle over wat onze klanten ontvangen en we zijn er zeker van dat de overeenkomsten die partners met onze klanten sluiten, voldoen aan de wet- en regelgeving." Zijn collega Martijs vult aan: “Ik ben vooral erg blij met het stukje dynamische scripting en de voicelog. Het maakt het leven van de adviseurs, maar ook van de klantenservicemedewerkers een stuk makkelijker. Met Salesdock heb je altijd de juiste informatie bij de hand en wordt alles automatisch correct verwerkt.”
De toekomst
Op het moment van schrijven (voorjaar 2023), verlopen steeds meer processen van de customer journey via Salesdock. Martijn: “Onze klantenservice kan straks ook gericht advies geven over warmtepompen en laadpalen. In de toekomst hopen we ook thuisbatterijen op dezelfde manier aan te bieden.”

Martijs verheugt zich op de koppeling met de salestraining van aNewSpring. “De adviseurs moeten een certificaat behalen om onze producten te verkopen. Binnenkort maakt Salesdock ook onderdeel uit van deze salestraining met als doel om de kwaliteit van het adviesgesprek door de adviseurs over de energietransitie te blijven ontwikkelen”.

Salesdock is trots op de samenwerking met ENGIE. Mark Hekkelman: “We kijken ernaar uit om de samenwerking verder uit te bouwen en onze bijdrage te leveren aan de belangrijke missie van ENGIE om de energietransitie te versnellen. Dat sluit precies aan op hoe wij de toegevoegde waarde van ons platform graag zien: verkopers in staat stellen haar klanten op de beste wijze van dienst te zijn: meerdere producten, de juiste proposities en een tool die zowel voor de verkoper als eindklant duidelijk, betrouwbaar en professioneel is”.

Verder lezen

Meer cases

Volg ons ook op LinkedIn
Nieuwsbrief
Mis nooit het laatste nieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
🇳🇱
NL
11:16
🇮🇳
IN
14:46

© 2024 Salesdock | Privacy policy